خرابی پاور کامپیوتر | چگونه بفهمیم پاور خراب است؟

خرابی پاور کیس کامپیوتر

آیا می‌دانید منبع اصلی تغذیه کامپیوتر کدام قطعه است؟ یکی از اصلی‌ترین قطعات سخت افزاری کامپیوترو لپ تاپ که وظیفه تامین انرژی مورد نیاز کل سیستم را برعهده دارد، پاور است. به همین دلیل خرابی پاور از جمله مشکلاتی است که کل سیستم را مختل می‌کند.

در واقع زمان روشن شدن کامپیوتر ابتدا برق وارد پاور می‌شود و بعد از آن انرژی مورد نیاز سایر قطعات کیس کامپیوتر توسط کانکتورهای خارجی تامین می‌شود. پاور وظیفه تبدیل برق جریان متناوب (AC) به جریان مستقیم (DC) را دارد. برق مورد نیاز کامپیوتر جریان مستقیم (DC) می‌باشد.

با توجه به توضیحات گفته شده، می‌توان پاور را قلب یک کامپیوتر دانست. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که ممکن است برای سیستم‌ها به وجود آید، خرابی پاور است. با خرابی پاور در کلیه عملکرد سیستم اختلال ایجاد می‌شود. ممکن شما نیز با این سوال روبه‌رو شده باشید که چگونه بفهمیم پاور کامپیوتر خراب است؟

در ادامه این مقاله مجموعه فیکسی پلاس قصد دارد به بررسی کامل نشانه‌های خرابی پاور کامپیوتر بپردازد. با توجه به این نکات می‌توان به راحتی خرابی پاور را تشخیص داد و در سریع‌ترین زمان اقدام به تعویض آن نمود.

نشانه های خرابی کامپیوتر
نشانه های خرابی کامپیوتر

نشانه‌های خرابی پاور کامپیوتر

خوشبختانه خرابی پاور با یک سری نشانه‌ها همراه است که اگر به آن دقت شود به راحتی قابل تشخیص است. توجه داشته باشید که پاور از اهمیت بالایی برخودار است بنابراین اگر حتی به خرابی این قطعه شک کردید، حتما از سلامت آن اطمینان پیدا کنید. اگر دچار تردید شدید که آیا پاور سیستم شما خراب است یا نه؟ به مواردی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم توجه لازم را داشته باشید.

۱. خرابی فن پاور

یکی از عمده‌ترین خرابی‌های پاور مربوط به خرابی فن پاور است. فن پاور در واقع سبب خنک سازی پاور می‌شود بنابراین اگر این قطعه با مشکل روبه‌رو شود، پاور به علت افزایش بیش از اندازه حرارت نیز ممکن است، آسیب ببیند. برای جلوگیری از این اتفاق کافیست در صورت مشاهده خرابی فن، سریع اقدام به تعویض آن کنید.

خرابی فن با نشانه‌هایی مانند به گوش رسیدن صدای غیر عادی ( صداهایی مانند وز وز کردن یا کشیده شدن دو فلز بر روی یکدیگر)، بوی سوختگی، خروج دود و… قابل تشخیص می‌باشد. حتی ممکن است فن به دلایلی مانند جمع شدن گرد و غبار و آلودگی نیز از کار بیفتد. در هنگام تعویض فن معیوب، دقت داشته باشید که فن جایگزین شده حتما از کیفیت خوبی برخوردار باشد.

دقت داشته باشید که تعویض فن پاور امری کاملا تخصصی است و انجام آن را تنها به دست افراد متخصص بسپارید.

۲. خروج دود یا بوی سوختگی

اگر از سیستم شما بوی سوختگی یا دود خارج شد، احتمال دارد پاور معیوب شده باشد. در صورت روبه رو شدن با خروج دود یا بوی سوختگی سریعا اقدام به خاموش کردن سیستم کنید و با باز کردن کیس از سلامت پاور اطمینان حاصل کنید.

در بسیاری از مواقع ممکن است پاور سالم باشد اما کابل‌هایی که به پاور متصل می‌شوند، دچار نقص شده باشند.

توجه کنید که در صورت ایجاد چنین مشکلی به هیچ عنوان سیستم خود را روشن نکنید زیرا ممکن است به قطعات دیگر آسیب جدی وارد شود. بهترین کار در چنین زمان‌هایی مراجعه به تعمیرکاران و افراد متخصص این امر می‌باشد.

۳. مشاهده برق گرفتگی خفیف

یکی دیگر از نشانه‌های عمده خرابی پاور این است که هنگام دست زدن به کیس سیستم، دست شما دچار برق گرفتگی خفیف می‌شود. در صورت مشاهده چنین اتفاقی سریعا اقدام به چک کردن سلامت پاور سیستم خود کنید.

۴. راه اندازی مجدد یا خاموش شدن ناگهانی سیستم

اگر سیستم شما با مشکل ری استارت شدن و خاموش شدن ناگهانی مواجه شد، حتما سری به پاور بزنید. هنگامی که پاور در شرف خرابی باشد نمی‌تواند برق مورد نیاز قطعات مختلف را تامین کند و همین امر سبب ری استارت شدن و یا خاموش شدن ناگهانی سیستم می‌شود.

برای اطمینان از اینکه مشکل از پاور است، می‌توانید پاور دیگری را جایگزین کنید. در صورتی که سیستم با پاور جدید عملکرد درست و بدون مشکلی داشت، سریعا اقدام به تعویض پاور قدیمی کنید.

۵. خاموش شدن سیستم در هنگام فعالیت سنگین

زمانی که پاور معیوب است و شما با سیستم در حال انجام فعالیت‌های سنگین هستید، ممکن است سیستم به طور ناگهانی خاموش شود. البته خاموش شدن ناگهانی دلایل بسیار زیادی دارد و خرابی پاور تنها یکی از دلایل آن است.

۶. تغییر فیزیکی

یکی از واضح‌ترین نشانه‌های خرابی پاور بررسی آن به صورت فیزیکی است. در صورتی که پاور از لحاظ فیزیکی به نسبت قبل تغییر کرده باشد، ممکن است دچار خرابی شده باشد.

در صورت مشاهده هر کدام از نشانه‌های بالا توصیه می‌شود سیستم خود را به تیم‌های متخصصی همچون فیکسی پلاس بسپارید. فیکسی پلاس با بهترین امکانات و در کمترین زمان مشکلات سیستمی شما را به راحتی حل خواهد کرد.

چ عواملی سبب خرابی پاور می‌شوند؟
چ عواملی سبب خرابی پاور می‌شوند؟

چه عواملی سبب خرابی پاور می‌شوند؟

پاور در دسته قطعاتی است که به مرور مستهلک می‌شود و طول عمر آن به پایان می‌رسد اما می‌توان با انجام یک سری کارها روند مستهلک شدن آن را کاهش داد. در ادامه به این نکات اشاره خواهیم کرد:

  1. نفوذ مایعاتی مانند آب و شیر: همانطور که می‌دانید دشمن تمامی وسایل الکتریکی رطوبت می‌باشد بنابراین برای حفظ این قطعه آن را از هر گونه رطوبتی دور نگه دارید.
  2. وجود نوسانات برقی شدید یا قطع ناگهانی برق: مواردی مانند قطع ناگهانی جریان برق ممکن است به پاور آسیب جدی وارد کند. توصیه می‌شود حتما برای اتصال سیستم خود به برق از یک محافظ برق استفاده کنید. نوسانات برقی از دیگر دلایل خرابی پاور است. نوسانات برقی نه تنها به پاور بلکه به دیگر قطعات نیز آسیب وارد می‌کند.
  3. وارد شدن ضربه فیزیکی و فشار به پاور: از وارد کردن هر گونه ضربه فیزیکی به کیس کامپیوتر خودداری کنید زیرا که ممکن است قلب سیستم یعنی پاور آسیب جدی ببیند. این ضربه فیزیکی حتی ممکن است هنگام جابه جایی کیس رخ دهد.
  4. سلامت فن: در صورتی که فن خراب شده باشد، طول عمر پاور نیز کاهش پیدا می‌کند بنابراین در صورت خرابی فن سریعا اقدام به تعویض آن کنید.
  5. ورود حشرات به پاور: شاید برای شما جالب باشد که بدانید در بسیاری از موارد خرابی پاور به دلیل ورود حشرات به داخل آن است. سعی کنید کیس کامپیوتر را در محیط‌هایی قرار دهید که از ورود حشرات به درون آن جلوگیری شود.

تعمیرات سریع کامپیوتر با مجموعه فیکسی پلاس

یکی از معتبرترین و متخصص ترین مجموعه‌ها در زمینه تعمیر انواع کامپیوتر، تعمیر لپ تاپ، تعمیر مک بوک، تعمیر سرفیس، تعمیر آی مک و حتی کنسول بازی، مجموعه فیکسی پلاس است. این مجموعه مجرب ترین تیم را تشکیل داده که با کمک این تیم مجرب می‌توان به راحتی تمامی مشکلات سخت افزاری و نرم افزاری سیستم‌ها را حل نمود.

با خدمات کامپیوتری فیکسی پلاس نیازی نیست نگران قیمت‌های سرسام آور تعمیرات باشید. این مجموعه به منظور جلب رضایت حداکثری مشتریان خود بهترین خدمات را با قیمتی مناسب ارائه می‌دهد.

جالب است بدانید مجموعه فیکسی پلاس در هنگام تعمیر و تعویض قطعات، هیچ گاه از قطعات تعویضی بی کیفیت استفاده نمی‌کند. همانطور که می‌دانید قطعات تقلبی ممکن است سبب وارد شدن آسیب جدی به سیستم شما و یا خرابی سایر قطعات شود. فیکسی پلاس تمام آنچه را که شما برای تعمیر سیستم‌های خود نیاز دارید، برآورده می‌سازد. این مجموعه سعی دارد سیستم‌های تعمیر شده را در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار شما قرار دهد تا شما عزیزان از امور خود که وابسته به این تجهیزات است، باز نمانید.

در صورت نیاز به هر گونه دریافت اطلاعات بیشتر شما می‌توانید با تیم پشتیبانی مجموعه تماس بگیرید. تیم پشتیبانی شما را به بهترین نحو راهنمایی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *