تعمیر لپ تاپ، تعمیر سرفیس، تعمیر مک بوک، تعمیر کنسول بازی

۱۱ روش برای تشخیص خرابی مادربرد

وقتی کامپیوتر با مشکل سخت افزاری روبرو می‌شود، قطعات مختلفی تحت این آسیب قرار می‌گیرند و مشکلات مختلفی به وجود می‌آید که یکی از این مشکلات، خرابی مادربرد است. حال از کجا بفهمیم کدام قطعه ایراد پیدا کرده؟ و آیا مشکل از مادربرد است یا خیر؟ در این مقاله قصد داریم به علائم تشخیص خرابی مادربرد کامپیوتر بپردازیم.

چگونه مادربرد را تست کنیم؟

برای اطمینان از درست کار کردن مادربرد کامپیوتر باید آن را تست کنید. تست مادربرد فرایند مهمی است؛ چرا که تمام قطعات و اجزا کامپیوتر به مادربرد متصل هستند. وقتی نامی از مشکل سخت افزاری مطرح می‌شود، باید به فکر مادربرد دستگاه باشید. مادربرد قطعه‌ای گران قیمت است که اگر دچار سوختگی یا خرابی شود باید هزینه زیادی بابت تعمیر یا تعویض آن پرداخت شود. در ادامه به علائم خرابی مادربرد کامپیوتر که می‌تواند برای شما کمک کننده باشد اشاره می‌کنیم.

علائم مهم در تشخیص خرابی مادربرد کامپیوتر

علائم مهم در تشخیص خرابی مادربرد کامپیوتر

خرابی قطعات کامپیوتر چالش‌های زیادی را برای کاربران به وجود می‌آورد که خرابی مادربرد یکی از این اتفاقات است. در این بخش به مهم‌ترین علائم خرابی مادربرد کامپیوتر می‌پردازیم.

بررسی قطعات آسیب دیده:

اگر گمان می‌کنید مادربرد کامپیوتر خراب شده کافیست در اولین زمان قطعات دستگاه را بررسی کنید؛ زیرا احتمال دارد قطعات یا خازن‌ها متورم شده باشند. البته نشتی، سوختگی، شکستگی و متورم شدن هم می‌تواند عامل اصلی خرابی مادربرد کامپیوتر باشد.

نشست گردوغبار روی مادربرد:

یکی از شایع‌ترین علائم تشخیص خرابی مادربرد کامپیوتر، مشاهده گرد و غبار روی دستگاه و قطعات است. برای جلوگیری از این مشکل هر از گاهی مادربرد را با استفاده از دستمال نرم و تمیز پاک کنید.

نمایش صفحه آبی مرگ:

وقتی به طور ناگهانی روی صفحه ارور Blue Screen of Death نمایش داده می‌شود، بدانید مادربرد دستگاه خراب شده است. این نوشته به این معناست که سیستم عامل نمی‌تواند به طور مطمئن عمل کند.

روشن نشدن کامپیوتر:

ممکن است این اتفاق برای شما هم پیش آمده باشد با زدن دکمه پاور، کامپیوتر روشن نشود، در این صورت احتمال خرابی مادربرد بسیار است. در چنین شرایطی جریان برق وجود دارد اما با فشار دادن دکمه پاور نمایشگر روشن نمی‌شود. اگر مشکل از نمایشگر نباشد، قطعا مادربرد خراب است.

کاهش سرعت عملکرد:

یکی دیگر از ساده‌ترین علائم تشخیص خرابی مادربرد کامپیوتر، کاهش سرعت است. وقتی  تایپ، آپلود یا بارگذاری با سرعت پایین همراه باشد به این معناست که سخت افزار کامپیوتر در معرض آسیب قرار گرفته است و هر چه سریع‌تر باید از متخصصان فیکسی پلاس کمک بگیرید.

بوی سوختگی:

استشمام بوی سوختگی یکی از نشانه‌های مهم خرابی مادربرد کامپیوتر است.‌ این بو به دلیل روشن ماندن طولانی مدت دستگاه و داغی شدید به مشام می‌رسد.‌ اگر کارت گرافیک یا رم به کامپیوتر متصل کرده‌اید در صورت استشمام بوی سوختگی سریعا دستگاه را خاموش کرده و قطعه را از مادربرد خارج کنید؛ چرا که رم یا کارت گرافیک فشار مضاعفی به مادربرد وارد می‌کند. نکته بسیار مهم، مادربرد با هر قطعه‌ای سازگار نیست، در صورت اضافه کردن هر سخت افزاری به مادربرد احتمال آسیب وجود دارد.

طول عمر مادربرد:

هیچ کدام از قطعات کامپیوتر عمر طولانی مدتی ندارند و با هر بار استفاده و گذشت زمان پیر و فرسوده می‌شوند. موتور‌های فن در گرم شدن بیش از حد دستگاه تاثیر بسیاری می‌گذارد و در نهایت منجر به مرگ مادربرد می‌شود.

هنگ کردن صفحه نمایش:

اگر هنگام کار با کامپیوتر سیستم هنگ کرد و مجبور به ری استارت شدید، بهتر است بدانید این مشکل نشان دهنده خرابی مادربرد است. البته در چنین شرایطی ابتدا موارد نرم افزاری را بررسی کرده و در صورت نبود مشکل، موارد سخت افزاری را از جمله خرابی مادربرد بررسی کنید. تشخیص خرابی مادربرد کامپیوتر کار دشواری است به همین علت، پیش از دستکاری آن را به کارشناسان فیکسی پلاس بسپارید تا به بهترین نحو تعمیر کنند.

ریست شدن ناگهانی سیستم:

برخی مواقع احتمال ریست ناگهانی کامپیوتر وجود دارد. این مشکل عمدتا به خاطر نرسیدن برق کافی از مادربرد به یکی از سخت افزار‌ها رخ می‌دهد. البته مشکلات دیگری هم مثل خرابی منبع تغذیه، گرم شدن بیش از حد دستگاه و بدافزار‌ها در ریست ناگهانی کامپیوتر تاثیر گذارند. پس اگر بدون دلیل خاصی کامپیوتر ریست شد، نشان از خرابی مادربرد است.

داغ شدن بیش از حد کامپیوتر:

این نشانه اغلب در لپ تاپ‌ها دیده می‌شود تا کامپیوتر. آلودگی و نشست گردو غبار روی فن می‌تواند یکی از دلایل داغ شدن سیستم باشد. اگر تمام این مشکلات را برطرف کردید ولی مشکل همچنان باقی ماند، ممکن است مادربرد شما خراب شده باشد.

برخورد ضربه شدید به مادربرد:

برخورد ضربه به مادربرد باعث می‌شود مدارها آسیب جدی ببینند و به مرور دستگاه با خرابی مادربرد مواجه شود. البته ریختن هر نوع مایع از قبیل چای، آب شور، آب تازه، انرژی زا و نوشیدنی‌های شیرین روی دستگاه می‌تواند باعث بروز مشکلات مختلفی شود.

تعمیر مادربرد کامپیوتر

تعمیر مادربرد کامپیوتر

مرکز تخصصی تعمیر و تعویض مادربرد همواره در تمام ایام هفته در خدمت مشتریان گرامی می‌باشد. مجموعه فیکسی پلاس با برخورداری از پرسنل و کارشناسان حرفه‌ای و کاربلد می‌توانند کامپیوتر را در سریع‌ترین زمان بررسی و عیب یابی کنند. در این مرکز علاوه بر تشخیص خرابی مادربرد کامپیوتر تعمیر و تعویض این قطعه نیز به نحو مطلوب انجام می‌گردد. از آن جایی که مادربرد یک قطعه بسیار مهمی شناخته می‌شود، بدون داشتن تخصص و حرفه دست به بررسی و تعمیر آن نزنید. بهترین راه تماس با مجموعه فیکسی پلاس و انتقال کارشناسان به محل است. جهت ثبت درخواست کافیست با شماره‌های درج شده در سایت با مجموعه ما تماس بگیرید.

نتیجه‌گیری از تشخیص خرابی مادربرد

در این نوشته به علائم تشخیص خرابی مادربرد کامپیوتر پرداختیم. بعد از آن که متوجه شدید مادربرد دستگاه با توجه به دلایل مختلف خراب شده در اولین فرصت با کارشناسان مجموعه فیکسی پلاس تماس گرفته و هماهنگی لازم را جهت بررسی و تعمیر کامپیوتر و مادربرد انجام دهید.

همانطور که می‌دانید، هیچ قطعه‌ای از کامپیوتر عمر طولانی مدتی نخواهد داشت اما می‌توان با مراقبت بیشتر طول عمر آنها را چند سالی افزایش داد. مشکلات مختلف از جمله آسیب الکتریکی، مدارهای کوتاه، گرد و غبار، آلودگی، خراب بودن پردازنده، سنبله برقی، افزایش قدرت، مشکل گرمایشی، خراب بودن کارت گرافیک، نصب سخت‌افزار و ریختن مایعات از مهم‌ترین دلایل خراب شدن مادربرد کامپیوتر به شمار می‌روند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطلب

آخرین نوشته ها

تماس: ۰۲۱۸۸۸۸۹۳۷۳