بررسی علت هنگ کردن لپ تاپ + راهکار

هنگ کردن لپ تاپ

آیا شما هم زمانی که لپ تاپتان کمی کند می‌شود، فورا دست پاچه می‌شوید؟ آیا شما هم بلا‌فاصله برای یافتن علت هنگ کردن لپ تاپ دست به دامن گوگل می‌شوید؟ در صورتی که پاسخ شما به این سوالات مثبت است، این مطلب برای شماست. در این مطلب قصد داریم به بررسی علل مهمی که عملکرد لپ تاپ را تحت تاثیر قرار می‌دهند بپردازیم.

امروزه بسیاری افراد، اکثر تایم کاری خود را با نشستن در پشت میز کامپیوتر می‌گذرانند و اکثر امور کاری خود را با لپ تاپ انجام می‌دهند. حالت هنگ کردن این سیستم ضروری و از کار افتادن صفحه نمایش و حتی پاک شدن ناگهانی اطلاعات، می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به همراه داشته باشد.

هنگ کردن لپ‌تاپ
هنگ کردن لپ‌تاپ

علت هنگ کردن لپ تاپ چیست؟

در ادامه این مطلب با ما باشید تا شما را با مهم‌ترین علل هنگ لپ تاپ آشنا کنیم. همچنین شما می‌توانید با مشاهده هرگونه ایراد بر روی سیستم خانگی یا تعمیر لپ تاپ خود، با کارشناسان ما در مرکز فیکسی پلاس در ارتباط باشید.

هنگ کردن لپ تاپ : علل سخت افزاری و نرم افزاری

به طور کلی، علل هنگ کردن لپ تاپ را می‌توان به دو دسته مشکلات نرم افزاری و مشکلات سخت افزاری تقسیم کرد. مواردی نظیر کاهش فضای رم و آبی شدن صفحه نمایش به عنوان علل سخت افزاری و مواردی نظیر کاهش سرعت پردازش نیز از علل نرم افزاری هنگ یک لپ تاپ هستند. اما هنگام بررسی علت هنگ کردن لپ تاپ، به چند نکته باید توجه کنید.

  1. سیستم‌عامل لپ تاپ شما قدیمی نباشد؛ چرا که همین قدیمی بودن سیستم‌عامل، باعث می‌شود تا شرکت تولید کننده آن دیگر از نسخه قدیمی پشتیبانی نکند که نتیجه آن، هنگ کردن لپ تاپ شماست.
  2. برنامه‌های جانبی نیز نباید قدیمی باشند.
  3. سخت افزار لپ تاپ نباید دچار مشکل شده باشد. برای مثال، باتری لپ تاپ، هارد و حافظه موقت، باید به درستی کار کنند.
  4. از روشن کردن سیستم تا بالا آمدن سیستم‌عامل نباید زمان زیادی طول بکشد. در صورتی که هیچ‌یک از این علائم رخ ندهد، یعنی لپ تاپ شما از نظرم سخت افزار و نرم افزار، در عادی‌ترین حالت ممکن است و نباید هنگ کند. در غیر این صورت، می‌توان به اختلال در یکی از این موارد شک کرد. در ادامه برخی علل رایج هنگ کردن لپ تاپ را بررسی می‌کنیم.

حافظه رم لپ تاپ کم است

به عنوان یکی از اصلی‌ترین دلایل هنگ کردن لپ تاپ، می‌توان به کمبود فضای ram اشاره کرد. لازم به ذکر است که RAM به عنوان یکی از قطعات مهم در لپ تاپ‌ها و گوشی‌های هوشمند به شمار می‌رود. همچنین قیمت لپ تاپ و سایر سیستم‌های هوشمند، بر اساس مقدار حافظه رم تعیین می‌شود. کم شدن فضای رم، بر نحوه عملکرد پردازنده و حتی سرعت پردازش سیستم شما تاثیر می‌گذارد. برای این که حافظه رم باعث هنگ کردن سیستم نشود نکات زیر را رعایت کنید. اگر از آن دسته افرادی هستید که از سیستم خود بسیار کار می‌کشید، رم مورد نیاز برای لپ تاپ، حداقل باید ۸ گیگ باشد.

در غیر این صورت یکی از اصلی‌ترین علت هنگ کردن لپ تاپ، حافظه رم خواهد بود. اگر از مرورگر chrome استفاده می‌کنید، هرگز چند صفحه را پشت سر هم باز نکنید. چرا که همین امر، فضای حافظه رم را به میزان قابل توجهی پر کرده و منجر به هنگ کردن سیستم می‌شود. در نهایت هم اگر مشکل حل نشد، رم لپ تاپ را ارتقا دهید.

برای این امر، می‌توانید از ار کارشناسان فیکس پلاس بخواهید که لپ تاپ شما را از درب خانه تحویل بگیرند و پس از ارتقای حافظه رم در کوتاه‌ترین مدت، آن را به شما تحویل دهند.

هوای سیستم خنک کننده لپ تاپتان را داشته باشید

اگر می‌خواهید عمر لپ تاپ را افزایش دهید، هوای سیستم خنک کننده آن را داشته باشید؛ چرا که این نبود خنک کننده مناسب است که بر عمر قطعاتی نظیر باتری و پردازنده سیستم اثر می‌گذارد. شاید برایتان جالب باشد اما یکی از علت هنگ کردن لپ تاپ، اختلال در عملکرد آسیب دیدن سیستم خنک کننده است. با داغ شدن بیش از حد سیستم، عملکرد پردازنده کاهش یافته و در نتیجه، سیستم کند می‌شود. اگر هم می‌خواهید برای لپ تاپ یک سیستم خنک کننده جانبی یا کول‌پر بخرید، به کیفیت آن توجه کنید. وجود یک کولپر با کیفیت، نه تنها از هنگ کردن لپ تاپ جلوگیری می‌کند؛ بلکه عمر باتری سیستم را نیز افزایش می‌دهد.

سیستم خنک کننده لپ تاپ
سیستم خنک کننده لپ تاپ

لپ تاپ را در جای درست قرار دهید

متاسفانه هنوز هم افرادی هستند که لپ تاپ را روی زمین، سطوح نرم یا حتی بر روی پا قرار می‌دهند. در حالی که سطح قرارگیری لپ تاپ شما، باید سطحی صاف، بدون برآمدگی یا فرو‌رفتگی و با دمای متعادل باشد. برای مثال، قرار دادن لپ تاپ بر روی میز کار یا میز کامپیوتر، بهترین مکانیست که می‌توانید از آن استفاده کنید.

البته اگر برای لپ تاپ خود کول پد با کیفیت تهیه کنید، دیگر مهم نیست که آن را در کجا قرار می‌دهید؛ چرا که به لطف کول پد لپ تاپ شما داغ نمی‌کند و آسیبی به قطعات آن وارد نمی‌شود. نکته آخر در این مورد این است که هرگز لپ تاپ را در جای گرم نظیر کنار سیستم‌های گرمایشی و بر روی پتو یا سطوح گرم قرار ندهید.

از هارد‌ دیسک به عنوان انباری استفاده نکنید

آیا می‌دانید که یکی از مهم‌ترین علت هنگ کردن لپ تاپ که از بین رفتن دائمی اطلاعات را به همراه دارد، پر شدن بیش از حد حافظه هارد است؟ متاسفانه بسیاری از ما فراموش می‌کنیم که فایل‌های اضافه و بلا‌استفاده را از روی هارد پاک کنیم. علاوه بر آن، نصب کردن و پاک کردن پیاپی برامه‌های جانبی نیز به انبار شدن فایل‌های حرز از برنامه‌های جانبی درون درایو ویندوز، یکی دیگر از دلایل آسیب دیدن هارد است.

هرقدر هارد سیستم شما پر باشد، لپ تاپ دیر‌تر روشن می‌شود. همچنین سرعت انجام پردازش نیز کاهش می‌یابد. برای جلوگیری از این مشکلات بهتر است موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • اگر فایل‌هایتان زیاد است و در هارد کامپیوتر جا نمی‌گیرد، یک هارد اکسترنال بخرید.
  • همواره پوشه دانلود‌ها را بررسی و فایل‌های هرز را پاک کنید.
  • فایل‌های شخصی را در درایو ویندوز کپی نکنید.
  • همیشه یک بکاپ از اطلاعات و فایل‌های شخصی داشته باشید تا هنگام هنگ لپ تاپ و از بین رفتن اطلاعات، دیگر نگران نشوید.
  • در صورت بروز این مشکل، اصلا نگران نباشید؛ چرا که کارشناسان فیکس پلاس همواره در کنار شما هستند تا در خصوص خرید هارد‌دیسک جدید، بکاپ گیری از اطلاعات و…. شما را یاری کنند.

سخن پایانی هنگ کردن لپ تاپ

در این مطلب، سعی کردیم تا نهایت آگاهی‌بخشی را در خصوص علت هنگ کردن لپ تاپ، برای شما به ارمغان آوریم. اما به جز مواردی که به آنها اشاره شد، هزاران عامل دیگری نیز هستند که در هنگ کردن لپ تاپ و کند شدن آن نقش به سزایی دارند. مرکز خدمات کامپیوتری فیکسی پلاس در کنار شماست تا در خصوص عیب یابی و تعمیر انواع لپ تاپ، بهترین و با کیفیت‌ترین خدمات را به شما ارائه دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت ما مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *