بعد از ریختن مایعات بر روی لپ تاپ چکار کنیم؟

ریختن مایعات بر روی لپ تاپ

شاید برایتان پیش آمده باشد هنگام نوشیدن مایعات مقداری از آن روی لپ تاپ ریخته شود و شما در این هنگام دست پاچه شوید. حتی ممکن است با خود فکر کنید لپ تاپ شما می‌سوزد. از آنجایی که مایعات به سرعت روی مدار الکترونیکی سیستم تاثیر می‌گذارد باید سریعا لپ تاپ را نجات داد. ما در این مقاله قصد داریم، به راهکارهایی برای حفظ و سلامت دستگاه بعد از ریختن مایعات بر روی لپ تاپ بپردازیم.

بعد از ریختن مایعات روی لپ تاپ چکار کنیم؟
بعد از ریختن مایعات روی لپ تاپ چکار کنیم؟

بعد از ریختن مایعات بر روی لپ تاپ چکار کنیم؟

در ادامه به راهکار‌های کاربردی که بعد از ریختن مایعات بر روی لپ تاپ باید انجام داد اشاره می‌کنیم. با بهره‌گیری از این موارد هیچ گونه آسیبی نخواهد دید و سلامت خود را حفظ می‌کند.

  • خاموش کردن لپ تاپ

در صورت بروز این اتفاق دست پاچه و نگران نشوید، نخستین کاری که باید انجام دهید جدا کردن کابل لپ تاپ از پریز برق است. جهت خاموشی کامل دستگاه، دکمه پاور را به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه بفشار دهید. در انجام این کار سریعا عمل کنید زیرا، روشن ماندن لب تاپ حتی برای چند ثانیه احتمال دارد قطعات اتصال کند یا صدمه جدی به آن وارد شود. در نتیجه سریع‌ خاموش کردن دستگاه علاوه بر نسوختن و اتصالی از هزینه‌های اضافی و تعمیر لپ تاپ جلوگیری می‌‌کند.

  • مراقب خودتان باشید

ایمنی و سلامت شما از رایانه مهم‌تر بوده، به گونه‌ای که بعد از ریختن مایعات بر روی لپ تاپ نمیتوان گفت دستگاه هیچ گونه برقی ندارد، مخصوصا بدن یا لباس شما خیس باشد. در چنین شرایطی کافیست برق را از فیوز قطع کنید تا هیچ گونه خطر برق گرفتگی شما را تهدید نکند. از برخورد به لب تاپ در صورت مشاهده حرارت، حباب، دود، برجستگی و ذوب شدن دوری کنید.

  • در آوردن باتری لپ تاپ

مرحله بعدی برای رفع مشکل ریختن مایعات بر روی لپ تاپ، در آوردن باتری دستگاه است. در برخی از رایانه‌ها برای دست یافتن به باتری باید صفحه پشتی دستگاه را باز کرده سپس باتری را خارج کنید، اما برخی دیگر با فشردن یک قفل ساده باتری بیرون می‌آید. البته باید دقت کنید هیچ گونه اتصالی از قبیل فلش و کابل به دستگاه وجود نداشته باشد.

کار هایی که بعد از ریختن مایعات روی لپ تاپ باید انجام داد
کار هایی که بعد از ریختن مایعات روی لپ تاپ باید انجام داد

نکاتی که بعد از ریختن مایعات روی لپ تاپ باید انجام داد

  1. ریختن مایعات بر روی لپ تاپ باعث اتصال ریزی خواهد شد به همین دلیل جدا کردن وسایل الکترونیکی از جریان برق و خطرات احتمالی جلوگیری می‌کند. در صورت متصل بودن لپ تاپ به پریز برق آن را جدا کرده و باتری را سریعا خارج کنید.
  2. اگر حجم مایع ریخته شده روی لپ تاپ زیاد باشد با دقت بسیار قطعات الکترونیکی را جدا کنید. همچنین مراقب باشید پیچ‌های ریز باز شده گم نشود تا دوباره بتوانید در جای خود ببندید.
  3. معمولا بعد از ریختن مایعات بر وی لپ تاپ، لکه و رطوبت ایجاد می‌شود که باید آن را با دستمال الکی، دیونیزه یا آب مقطر تمیز کرد. استفاده از آب لوله‌کشی به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود زیرا باعث ایجاد رسوب روی قطعات خواهد شد. برای خشک کردن قطعات الکترونیکی لپ تاپ می‌توانید دستگاه را در هوای آزاد، پنکه یا سشوار سرد استفاده کنید. داغ بودن حرارت سشوار یا قرارگیری در مقابل نور خورشید باعث آسیب دیدن قطعات دستگاه می‌شود.
  4. اما اگر حجم مایعات ریخته شده روی لپ تاپ کم باشد تنها با جدا کردن قطعات متصل شده و ماک کردن سریعا مایعات مشکل بر طرف می‌شود. همچنین ‌می‌توانید از باد سرد سشوار هم برای خشک کردن رطوبت استفاده کنید.
  5. از خشک بودن رم، درایو، هارد لپ تاپ مطمئن شوید. چنانچه قطعات ذکر شده خشک باشد هیچ گونه نگرانی بابت خرابی نداشته باشید و بعد باطری و آداپتور رایانه را جدا کنید و به مدت یک روز جای خشک قرار دهید تا نم یا رطوبت کشیده شود.
  6. برای خشک کردن قطعات الکترونیکی لپ تاپ بهتر است از هوا استفاده کنید. از دیگر راه‌های خشک کردن مایعات ریخته شده روی لپ تاپ می‌توان به مصرف ژل سیلیکا یا برنج سفید اشاره کرد. برای انجام این کار کافیست قطعه مورد نظر را میان این مواد قرار دهید تا خشک شود سپس قطعات را جای خود نصب کنید.

هزینه تعمیر پس از ریختن مایعات بر روی لپ تاپ

در صورت ریختن مایعات بر روی لپ تاپ، هزینه تعمیر آن دغدغه بزرگی برای کاربران می‌باشد. دستگاه تا زمانی که توسط پرسنل فیکسی پلاس بررسی نشود نمی‌توان در خصوص هزینه تعمیر آن نظر قطعی داد. پرسنل ما با بررسی و مشاهده لپ تاپ قطعات آسیب دیده و خراب شده را به شما اعلام  کرده و در صورت تعمیر می‌تواند به محل شما حضور یابند. با توجه میزان از کار افتادگی قطعات، هزینه مشخص می‌شود به طوری که اگر آسیب‌دیگی جزئی باشد باید مدار‌های الکترونیکی چک شود سپس هزینه تعمیر + هزینه قطعه تعویض شده خدمت شما مطرح می‌شود.

اگر مایعات روی لپ تاپ شما ریخت و دستگاه از کار افتاد چنانچه قادر به رفع مشکل نبودید، می توانید با مرکز خدمات کامپیوتری فیکسی پلاس تماس بگیرید همکاران ما در این مجموعه آمادگی کامل دارند تا پس از دریافت تماس‌ها به رفع مشکل پیش آمده اقدام کنند. در این خصوص می‌توانید دستگاه را به مرکز آورده تا تعمیرکاران ما آن را تعمیر کنند یا این که در صورت تمایل امکان تعمیر لپ تاپ در محل نیز برای کاربران وجود دارد.

نتیجه‌گیری از ریختن مایعات بر روی لپ تاپ

با تلاش‌های بسیار توانستیم راهکار‌های مفیدی را ارائه دهیم که بعد از ریختن مایعات بر روی لپ تاپ بتوان آن مشکل را حل کرد. برای این که خطر ریختن مایعات روی لپ تاپ وجود نداشته باشد، هیچ گاه مایعات را روی میز دستگاه قرار ندهید. همچنین از یک محافظ پلاستیکی روی کیبورد استفاده کنید؛ زیرا این نوع کیبورد از نفوذ مایعات به داخل دستگاه جلوگیری می‌کند.

بلافاصله پس از ریختن مایعات روی دستگاه برای کنترل سالم بودن آن اقدام نکنید از این رو، این کار را به ۲۴ ساعت بعد موکول کنید یا حداقل ۱۲ ساعت زمان بگذرد. در صورتی که با روشن کردن لپ تاپ کماکان مشکل رفع نشده بود مجددا ۴۸ ساعت بعد این کار را انجام دهید؛ زیرا در این مدت احتمال دارد مایعات خشک شده و مشکل بر طرف شود. امیدواریم مطالب فوق هنگام ریختن مایعات بر وی لپ تاپ برایتان کار ساز باشد و بتوانید دستگاه را از هر گونه آسیب دور نگه دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *