...

۵ راهکار برای رفع مشکل داغ کردن کارت گرافیک

رفع مشکل داغ کردن کارت گرافیک

یکی از مشکلات بزرگ کاربرانی که مداوم با سیستم کار می‌کنند، داغ شدن کارت گرافیک است. بر اساس اطلاعات موجود کارت گرافیک در یک دمای استانداردی کار می‌کند و اگر دما از ۹۰ درجه سانتی‌گراد افزایش پیدا کند عملکرد آن مختل خواهد شد. چنانچه داغ شدن کارت گرافیکی خرابی‌هایی به دنبال دارد که کاربر را محبور به تعمیر یا تعویض قطعه نورد نظر می‌کند‌. دلایل متعددی در داغ شدن کارت گرافیکی موثر هستند که در ادامه به بررسی آن‌ها و رفع مشکل داغ کردن کارت گرافیک می‌پردازیم. با فیکسی پلاس همراه باشید.

علت داغ کردن کارت گرافیک
علت داغ کردن کارت گرافیک

علت داغ کردن کارت گرافیک چیست؟

داغ شدن کارت گرافیکی دلایل مختلفی دارد که اصلی‌ترین دلایل آن بالا رفتن دمای کارت گرافیکی است و از دیگر دلایل آن می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • زمانی که سرعت فن و عملکرد دستگاه ضعیف باشد، دمای کارت گرافیکی افزایش می‌یابد. این مشکل عمدتا در کارت‌های گرافیکی بروز دیده می‌شود.
  • در صورتی که فن دستگاه نتواند تهویه را به خوبی انجام دهد کارت گرافیکی خراب می‌شود.
  • برای عملکرد بهتر کارت گرافیکی آن را اوکلاک کنید.
  • نشست گردو غبار روی کارت گرافیک و فن موجب داغ کردن کارت گرافیک خواهد شد.
  • استفاده بیش از حد از سیستم و وارد شدن فشار به قطعات سخت افزاری و عدم اجرای برنامه‌ها موجب داغ شدن کارت گرافیکی می‌شود.
  • زمانی که قطعات سخت افزاری سیستم شل یا خراب شده باشد این مشکل رخ می‌دهد.
  • اختلال در سیستم برق کامپیوتر یکی دیگر از مشکلات داغ کردن کارت گرافیکی است.
  • استفاده از کارت گرافیکی قدیمی و ناسازگار در سیستم
  • از دیگر دلایل داغ کردن کارت گرافیکی می‌توان به استفاده از درایور پیشرفته در کنار کارت گرافیکی قدیمی است.
  • خشک و فرسوده شدن خمیر حرارتی در داغ شدن کارت گرافیک نیز موثر است.

 

نحوه تشخیص داغ شدن کارت گرافیک

داغ شدن کارت گرافیکی سیستم با نشانه‌های مختلفی تشخیص داده می‌شود که در اولین فرصت باید به رفع مشکل داغ کردن کارت گرافیت اقدام کنید. زمانی که دستتان را روی واحد پردازش گرافیکی بگذارید، دمای آن را حس می‌کنید. چنانچه حرارت بدنه یا محفظه سیستم بالا رود کارت گرافیکی به مرور شروع به داغ شدن می‌کند.

از جهت دیگر، استفاده بیش از حد دستگاه و افزایش حرارت کارت گرافیکی فن محبور به است دو برابر حد نرمال کار کند و ممکن دست در این شرایط سرو صدای عجیبی به گوش برسد. گرمای بیش از حد به کارت گرافیکی فشار وارد کرده و نمایشگر سیستم عملکرد خوبی نخواهد داشت.

رفع مشکل داغ کردن کارت گرافیک
رفع مشکل داغ کردن کارت گرافیک

رفع مشکل داغ کردن کارت گرافیک

در قسمت بالا به دلایلی که باعث داغ شدن کارت گرافیکی می‌شود اشاره کردیم. حال باید راهکارهایی را برای رفع این مشکل ارائه دهیم تا با استفاده از روش‌های زیر مشکل داغ شدن کارت گرافیک هر چه سریع‌تر رفع شود.

 

  • تمیز کردن سیستم: یکی از دلایل شایع در میان کاربران و داغ شدن کارت گرافیکی، تجمع گردو غبار روی سیستم و فن است. این آلودگی‌ها مانع عملکرد درست فن شده و از خنک کردن کارت گرافیکی جلوگیری می‌کند. در نتیجه کارت گرافیکی به شدت داغ کرده و برای رفع این مشکل کارت گرافیک، فن و قطعات تعبیه شده را با دستمال تمیز پاک کنید تا آلودگی‌ها پاک شود. البته پاک کردن فن به روش خاصی انجام می‌شود و حتما برای تعمیرات کارت گرافیک یا فن از مرکز معتبر فیکسی پلاس کمک بگیرید.
  • بستن برنامه‌های صفحه: نخستین اقدامی که در صورت داغ شدن کارت گرافیک باید انجام داد، بستن پنجره‌‌های باز شده از روی صفحه است‌. برنامه‌های سنگین مثل بازی فشار زیادی به کارت گرافیک وارد می‌کنند و موجب افزایش حرارت و داغ شدن آن می‌شود.
  • تعمیر یا تعویض فن: از دیگر راهکار‌هایی که برای رفع مشکل داغ کردن کارت گرافیک باید انجام داد، تعمیر یا تعویض هیت سینگ یا همان فن است. زمانی که فن به درستی کار نکند و تهوع هوا به خوبی انجام نشود بهتر است از متخصص کار بلد برای تعمیر آن کمک بگیرید. عملکرد نادرست این قطعه باعث می‌شود سیستم بعد از تایم کمی، شروع به داغ شدن کند.
  • بازگرداندن اورکلاک به حالت پیش فرض: اورکلاک کردن سیستم یکی از اقدامات مهم برای رفع مشکل داغی کارت گرافیک است که توسط کاربران انجام می‌شود. برای بر طرف کردن این مشکل تنظیمات را به حالت قبل برگردانید تا دمای بالا کارت گرافیک کاهش پیدا کند.
  • تعویض خمیر حرارتی: برای عملکرد صحیح سیستم و کارت گرافیک، سالم بودن خمیر حرارتی امری ضروری است‌. این خمیر حالت ژلی داشته و طی استفاده بسیار یا گذشت زمان خشک و فرسوده می‌شود. وظیفه خمیر انتقال حرارت به کارت گرافیکی است و زمانی که خمیر از بین رفته باشد کارت گرافیکی یا داغ شدن شدید مواجعه خواهد شد. برای رفع این مشکل خمیر حدیدی جایگزین خمیر فرسوده کنید.
  • آپدیت کردن درایورها: بروزرسانی یا آپدیت درایور‌ها یکی دیگر از راهکارهای رفع مشکل داغ کردن کارت گرافیک است. نکته مهم، حتما درایور‌هایی متناسب با کارت گرافیک خود، روی سیستم نصب کنید زیرا درایور‌های پیشرفته در کنار کارت گرافیک قدیمی مشکل‌ساز خواهد بود.

نتیجه‌گیری

در این مقاله دلایل داغ کردن کارت گرافیک و رفع این مشکل را به همراه روش‌های مختلف مورد بحث قرار دادیم. اگر داغ کردن کارت گرافیک به دلیل خراب بودن سخت افزار یا مشکلات فنی باشد حتما جهت عیب‌یابی و تعمیر کامپیوتر از مجموعه معتبر فیکسی پلاس کمک بگیرید. تعمیر یا تعویض برخی از قطعات سیستم نیاز به تخصص و دقت بالایی دارد بنابراین بدون داشتن تجربه و اطلاعات قبلی دست به این کار نزنید. تماس با شماره‌های درج شده روی سایت از جمله اقداماتی است که کاربران در صورت رفع مشکل داغ کردن کارت گرافیت می‌توانند از آن استفاده کنند.

چنانچه تا کنون با مشکل داغ شدن کارت گرافیک هنگام استفاده از سیستم مواجعه شده‌اید چه راهکارهایی را برای خنک کردن آن پیشنهاد می‌کنید که در این مقاله عنوان نشده است. حتما در قالب کامنت در قسمت پیشنهادات با مجموعه ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *