علت زود خالی شدن باتری لپ تاپ و معرفی راه های رفع آن

علت زود خالی شدن باتری لپ تاپ

شاید تاکنون با گرم شدن سیستم هنگام کار روبرو شده باشید. گرما یکی از عوامل مهم در کاهش عمر لپ تاپ به ویژه باتری به شمار می‌رود. با خنک نگه داشتن فضای داخلی لپ تاپ عملکرد باتری خوب شده و عمر آن افزایش می‌یابد. در نتیجه هنگام‌ استفاده از لپ تاپ حواستان به دمای سیستم و خنک کردن آن باشد تا بتوان از کاهش کارایی باتری پیشگیری کرد. در این مقاله قصد داریم ‌علت زود خالی شدن باتری لپ تاپ را مورد بررسی قرار دهیم.

علت زود خالی شدن باتری لپ تاپ
علت زود خالی شدن باتری لپ تاپ

علت زود خالی شدن باتری لپ تاپ

زود خالی شدن باتری لپ تاپ دلایل مختلفی دارد که در این بخش به بررسی هر کدام به صورت جداگانه می‌پردازیم.

میزان نور صفحه نمایش:

برخی از تنظیمات لپ تاپ، تاثیر مستقیمی در خالی شدن سریع باتری دستگاه دارند. برای مثال تنظیم روشنایی صفحه نمایش لپ‌تاپ، این مورد علاوه بر مصرف انرژی زیاد، خالی کردن باتری لپ تاپ و آسیب به چشم باعث کاهش عمر باتری نیز می‌شود. در نتیجه سعی کنید روشنایی صفحه نمایش را به گونه‌ای تنظیم کنید که هم سلامت چشمان حفظ شود و هم عمر باتری کاهش نیابد. برای تنظیم روشنایی طبق دستور‌العمل زیر عمل کنید.

  • کلیک راست کرده و در پنجره باز شده روی گزینه Display settings  کلیک کنید.
  • بعد از انتخاب گزینه، سطح روشنایی را تغییر دهید. میزان روشنایی را در روز روی ۶۰ و شب را روی ۴۰ تنظیم کنید.

تنظیمات مربوط به Power Options:

تنظیمات مربوط به Power Options تاثیر زیادی در زود خالی شدن باتری لپ تاپ دارد. به همین منظور با انتخاب گزینه نماد باتری در قسمت Control Panel و کلیک روی Power Options گزینه مناسب را انتخاب و تغییرات لازم را انجام دهید. بسیاری از لپ تاپ‌ها برای برقراری تعادل میان عملکرد و مصرف انرژی از گزینه Balanced استفاده می‌کنند.

حال جهت افزایش عمر باتریو جلوگیری از زود خالی شدن باتری لپ تاپ می‌توانید این بخش را شخصی سازی کنید. برای دسترسی به این بخش ابتدا روی دکمه Change plan settings  کلیک کرده؛ سپس گزینه Change advanced power settings را انتخاب کنید. با انجام این کار تنظیمات لپ تاپ به طور کامل شخصی سازی می‌شود. اگر می‌خواهید تغییراتی را در این بخش اعمال کنید، نیازی به تسلط داشتن روی فناوری نیست، بلکه به راحتی قابل تشخیص هستند. به طور کلی تنظیمات به دو بخش اصلی تقسیم می‌شوند:

  • صرفه جویی در مصرف برق
  • بهبود عملکرد

مرورگر مورد استفاده در جهت جستجو:

وب‌گردی و استفاده از مرورگر‌ها برای جستجو، یکی دیگر از علت زود‌ خالی شدن باتری لپ تاپ محسوب می‌شود. مایکروسافت مدعی است که مرورگر Edge نسبت به مرور‌گر‌های دیگر مثل Google Chrome، Opera و Firefox Browser می‌تواند باتری را به مدت طولانی ذخیره کند.

باتری قدیمی یا آسیب دیده:

اگر هنگام روشن کردن لپ تاپ با ارور consider changing your battery روبرو شدید، بدانید وقت بررسی دقیق دستگاه فرا رسیده است. عمر باتری لپ تاپ محدود است و گاهی سال‌ها بدون ایراد دوام می‌آورد، اما اگر دچار مشکل شود باید به طور مداوم آن را شارژ کنید و مدت زمان کم‌تری می‌توان از آن استفاده کرد.

بسیاری از لپ تاپ‌ها بعد از سال‌ها استفاده با کاهش عمر باتری مواجه می‌شوند. شاید هنگام کار گمان کنید، دستگاه زود به زود باتری خالی می‌کند، ولی بهتر است بدانید قدیمی شدن مدل لپ تاپ می‌تواند یکی از علت زود خالی شدن باتری لپ تاپ باشد. تنها کاری که می‌توانید در این شرایط انجام دهید، لپ تاپ مدل جدیدتر جایگزین مدل قدیمی کنید.

برنامه و منابع در حال اجرا:

برخی از نرم افزار‌ها و برنامه‌هایی که روی سیستم نصب می‌کنید، باعث زود خالی شدن باتری شما می‌شود. برای مثال بازی‌های کامپیوتری که نیاز به انرژی بیشتری دارد. برای آن که سریع‌تر مطلع شوید چه نوع برنامه‌ای باتری دستگاه را خالی می‌کند، باید عبارت Battery saver settings را در قسمت بالایی جستجوگر ویندوز سرچ کنید.‌

برای پیدا کردن برنامه دلخواه، ابتدا در پنجره جدید در قسمت Battery usage per up بازه زمانی را روی یک هفته تنظیم کنید. در این قسمت با کلیک روی هر برنامه می‌توانید میزان مصرف باتری را مشاهده کنید. با انجام این کار بهتر می‌توان تصمیم گرفت که از کدام برنامه کم‌تر استفاده و یا آن را حذف کرد. همچنین با فعال کردن حالت صرفه جویی باتری می‌توان فعالیت‌های اعلان و پس زمینه را در صورت کم بودن باتری محدود کرد‌.

اتصال لوازم جانبی:

اتصال لوازم جانبی یکی از علت زود خالی شدن باتری لپ تاپ است. وقتی لوازم جانبی‌ مختلفی را مثل اسپیکر بلوتوثی، ماوس‌های گیمینگ و کیبورد با نور پس زمینه به لپ تاپ متصل می‌کنید، دستگاه به مرور باتری خالی می‌کند.

اتصال به شارژ پس از تخلیه کامل باتری:

بسیاری از مردم عادت دارند برای متصل کردن اینترنت یا انتقال فایل به سیستم از کابل استفاده کنند. اتصال کابل به لپ تاپ به مرور زمان عمر باتری را کاهش می‌دهد. چنانچه شارژ لپ تاپ زیر ۲۰ درصد است به هیچ عنوان کابل را به آن متصل نکنید؛ چرا که فشار زیادی به سیستم وارد شده و در نهایت منجر به کاهش ظرفیت باتری خواهد شد.‌

علت خالی شدن باتری لپ تاپ
علت خالی شدن باتری لپ تاپ

علت خالی شدن باتری لپ تاپ در ویندوز ۱۰

زود خالی شدن باتری لپ تاپ در ویندوز ۱۰ یکی از مشکلات رایج بین کاربران استفاده از ویندوز ۱۰ است. این مشکل به دو دلیل اتفاق می‌افتد که به شرح زیر است.

  • اگر دقت کنید برنامه‌های زیادی روی پس زمینه نصب می‌شوند، در حالی که هیچ کاربردی ندارند و عمر باتری لپ تاپ را کاهش می‌دهد.
  • ویندوز ۱۰ دارای ویژگی Fast Startup بوده و همین عامل هنگام خاموش بودن سیستم باعث کاهش انرژی می‌شود.

علت خالی شدن باتری لپ تاپ در ویندوز ۱۱

یکی از علل زود خالی شدن باتری لپ تاپ در ویندوز ۱۱ این است که برنامه‌های پس زمینه همیشه در حال اجرا هستند. با این وجود مصرف انرژی بالا رفته و شارژ باتری زود خالی می‌شود. برای رفع این مشکل برنامه‌های پس زمینه را از بخش تنظیمات غیر فعال کنید. اگر قادر به رفع این مشکل نبودید از متخصصان فیکسی پلاس درخواست کمک کنید.

رفع مشکل خالی شدن باتری
رفع مشکل خالی شدن باتری

مناسب ترین راهکارها برای افزایش طول عمر باتری لپ تاپ

راه حل‌های زیادی برای افزایش عمر باتری لپ تاپ و جلوگیری از زود خالی شدن باتری لپ تاپ وجود دارد که با بهره گیری از آن‌ها می‌توان باتری را از خرابی و ضعیف شدن دور کرد.

  1. خنک نگه داشتن سیستم: گرما یا حرارت بالای سیستم یک عامل مهم در کاهش عمر باتری لپ تاپ است. اگر بتوانید با راهکاری مختلف از داغ شدن سیستم جلوگیری کنید، قطعا باتری عملکرد خوبی خواهد داشت و همچنین عمر آن افزایش می‌یابد. اولین راهکار تهیه کول پد است که می‌تواند از داغ شدن لپ تاپ را تا حدودی جلوگیری کند.
  2. استفاده از حالت Hibernate به جای Sleep: زمانی که لپ تاپ را روی حالت Sleep (خواب) قرار می‌دهید، نمایشگر و هارد دیسک به طور خودکار خواب می‌روند، اما حافظه دستگاه فعال است. با انجام این کار باتری سیستم تحت تاثیر قرار گرفته و به مرور زمان عمر آن کاهش می‌یابد. اگر می‌خواهید به محض خاموش کردن لپ تاپ اطلاعات روی صفحه نمایش پاک نشود، از حالت Hibernate استفاده کنید. در این روش شرایط فعلی سیستم را ذخیره و بعد آن را خاموش کنید.
  3. خارج کردن باتری لپ تاپ از مدار: یکی دیگر از روش‌هایی که باعث افزایش طول عمر باتری می‌شود، خارج کردن باتری از مدار است. یعنی هنگام استفاده از لپ تاپ انرژی الکتریکی را از باتری دریافت نکنید، بهتر است دستگاه را به طور مستقیم به برق متصل کنید. برای خارج کردن باتری لپ تاپ از مدار طبق مراحل زیر عمل کنید.
  • ابتدا وارد کنترل پنل شده و گزینه Device Manager را انتخاب کنید.‌
  • در قسمت Batteries روی گزینه Microsoft ACPI Compliant Control Method Battery راست کلیک کرده و حالت Disable device انتخاب کنید.‌

نتیجه‌گیری از علت زود خالی شدن باتری لپ تاپ

در این نوشته به علت زود خالی شدن باتری لپ تاپ و راهکار‌های مفید برای افزایش عمر باتری پرداختیم. با در نظر گرفتن مراحل ذکر شده می‌توانید از شر تخلیه سریع باتری لپ تاپ راحت شوید. در صورتی که با این راهکارها موفق به برطرف کردن این مشکل نشدید و نیاز به تعمیر لپ تاپ داشتید، با فیکسی پلاس تماس بگیرید. چنانچه تاکنون با این مشکل روبرو شده‌اید، سریعا با مرکز خدمات کامپیوتری فیکسی پلاس تماس بگیرید تا پرسنل در سریع‌ترین زمان به محل شما جهت بررسی و رفع مشکل ایجاد شده اعزام شوند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *