...

عدم شناسایی هارد دیسک در کامپیوتر | دلایل و راهکارها

شاید برایتان پیش آمده باشد هنگام بروزرسانی یا نصب سخت افزارها یکدفعه متوجه شوید که هارد دیسک از کار افتاده و کامپیوتر قادر به شناسایی آن نیست. قطعا می‌دانید با وجود این مشکل تمام اطلاعات شما پاک شده و قابل برگشت نخواهد بود. اما نگران نباشد، ما در این مقاله قصد داریم به غیر فعال شدن هارد دیسک و رفع مشکل عدم شناسایی هارد دیسک در کامپیوتر بپردازیم.
عدم شناسایی هارد دیسک در کامپیوتر

شاید برایتان پیش آمده باشد هنگام بروزرسانی یا نصب سخت افزارها یکدفعه متوجه شوید که هارد دیسک از کار افتاده و کامپیوتر قادر به شناسایی آن نیست. قطعا می‌دانید با وجود این مشکل تمام اطلاعات شما پاک شده و قابل برگشت نخواهد بود. اما نگران نباشد، ما در این مقاله قصد داریم به غیر فعال شدن هارد دیسک و رفع مشکل عدم شناسایی هارد دیسک در کامپیوتر بپردازیم.

علت عدم شناسایی هارد دیسک در کامپیوتر چیست؟

برخی از مشکلات شناسایی نشدن هارد دیسک در کامپیوتر مربوط به قسمت سخت افزاری و نرم افزاری کامپیوتر است. در این قسمت به دلایل نرم افزاری شناسایی هارد دیسک در سیستم می‌پردازیم.

۱. عدم شناسایی هارد به دلیل خرابی ویندوز

  1. از بین رفتن ساختار پارتیشن‌بندی
  2. بروزرسانی بایوس مادربرد
  3. پاک شدن نام درایور هارد دیسک

اما برخی دیگر به قسمت سخت افزاری کامپیوتر مربوط می‌شوند که این موارد به شرح زیر است.

  1. خراب بودن پورت اتصال هارد
  2. خرابی درگاه USB کامپیوتر
رایج ترین دلایل شناسایی نشدن هارد دیسک
رایج ترین دلایل شناسایی نشدن هارد دیسک

رایج‌ترین دلایل شناسایی نشدن هارد دیسک در کامپیوتر

تا به اینجا با دلایل شناسایی نشدن هارد دیسک در سیستم آشنا شدید، اما چند مورد جزء رایج‌ترین علل هستند که در ادامه اشاره شده است.

 

1. از شناسایی هارد دیسک در قسمت بایوس کامپیوتر مطمئن شوید:

اگر هاردی که روی لپ‌تاپ یا کامپیوتر نصب می‌کنید اینترنال است، احتمال دارد setup کامپیوتر در قسمت هارد دیسک بایوس Disable شده باشد. با فشردن کلید F و ۲ به طور همزمان به قسمت Setup انتقال می‌یابد. رفع این مشکل بسیار ساده است. تنها با Enable کردن سوئیچ، عدم شناسایی هارد دیسک در کامپیوتر برطرف خواهد شد. اگر با طی کردن این مراحل به نتیجه‌ای دست نیافتید، حتما کابل هارد و اتصالات را بررسی و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید. در صورت سالم بودن این قطعات باز هم شناسایی صورت نگرفت بدانید مشکل از قسمت سخت افزاری است.

2. تست حالت روشن شدن هارد و چرخش اسپیندل موتور:

کامپیوتر را روشن کنید و به آرامی بدون وارد کردن ضربه یا تکان دادن کابل، سکوت متصل شده را جدا و هارد دیسک را خارج کنید. در این هنگام از کامپیوتر دیگر برای متصل کردن هارد استفاده کنید. به محض اتصال و جریان برق گوش خود را هارد بچسبانید، ببینید صدای غیر متعارف مثل تق تق یا بیب بیب شنیده می‌شود یا صدای فن.

چنانچه احساس کردید صدای خیلی کم به همراه لرزش ب گوش می‌رسد، به این معناست که درایور کامپیوتر در حال چرخش است. اگر درایور دستگاه روشن نشود تا شروع به چرخش کند، ابتدا منبع تغذیه را بررسی کرده و از سالم بودن آن اطمینان حاصل کنید؛ چرا که خرابی منبع تغذیه اجازه روشن شدن به هارد دیسک را نمی‌دهد.

لازم به ذکر است بدانید، روشن نشدن هارد می‌تواند ناشی از خرابی برد هارد نیز باشد. هارد دیسک بنا به دلایل مختلفی روشن نمی‌شود که مهم‌ترین آن آسیب فیزیکی است. البته ریختن مایعات، نوسانات برق و ضربه خوردن به هارد از جمله موارد مهمی هستند که در مشکل عدم شناسایی هارد دیسک در کامپیوتر بی‌تاثیر نیست. برای تست و بالا آمدن هارد از متخصصان مجموعه فیکسی پلاس کمک بگیرید.

3. وصل نبودن یا خرابی کابل دیتا:

اگر هارد دیسک شما اکسترنال است و هنگام کار با عدم شناسایی هارد روبرو شدید، اولین کار کابل USB را عوض کنید. البته این مشکل می‌تواند از خرابی مادربرد یا اتصالی در کابل باشد.

4. شناسایی نشدن هارد و بالا نیامدن هارد اکسترنال بعد از آخرین کارکرد:

برخی مواقع با اتصال هارد به دستگاه با عدم شناسایی توسط کامپیوتر مواجه می‌شوید. از نظر شما هارد دیسک که درون دستگاه قرار گرفته کاملا سالم است، اما باید بدانید این هاردها به قدری ظریف و حساس هستند که نیازی به شکستن یا پودر شدن آن‌ها نیست؛ بلکه ضربه‌های ناگهانی می‌تواند باعث شناسایی نشدن هارد نیز باشد. برای مثال ممکن است هنگام خارج کردن، هارد دچار اتصال کوتاه شده باشد و این نوسان الکتریکی منجر به خراب شدن هارد می‌شود.

5. حملات ویروسی:

با ویروسی شدن سیستم، قسمت سخت‌افزاری آسیب شدیدی می‌بیند. برخی افراد اطلاع ندارند که این ویروس‌ها عملکرد دستگاه را تضعیف و فشار زیادی با بخش سخت افزاری وارد می‌کنند. با درگیر شدن این بخش، اطلاعات شخصی از بین رفته و هارد آسیب جدی می‌بینید.

6. شناسایی هارد و عدم مطابقت اطلاعات و کامپیوتر:

یکی دیگر از دلایل‌ عدم شناسایی هارد دیسک در کامپیوتر، خراب بودن فایل سیستم است. برای مثال هارد را به تلویزیون متصل کرده و می‌خواهید ویدئویی که ضبط کرده‌اید را در کامپیوتر ببینید. در این هنگام با شناسایی نشدن هارد دیسک مواجه خواهید شد. کاری که باید در این هنگام انجام دهید، این است که ابتدا وارد قسمت Device Manager شوید و بررسی کنید که هارد به صورت سخت افزاری شناسایی شده یا خیر.

اگر هارد در کامپیوتر شناسایی شود و بدون داشتن اطلاعات مهم در هارد می‌توان با فرمت کردن هارد را بدست آورد. در صورتی که اطلاعات مهمی در هارد داشتید از متخصصان فیکسی پلاس درخواست کمک کنید.

7. عدم شناسایی هارد دیسک در کامپیوتر بر اثر بدسکتوری شدن:

ابتدا باید بگوییم که سکتوری‌ها بر پایه الکترومغناطیس و مغناطیس طراحی شده‌اند. حافظه ذخیره‌سازی هارد از الگوریتم ۰ و ۱ تشکیل شده و این اعداد قسمت‌هایی به نام سکتور ایجاد می‌کنند. سکتور با توجه به عوامل مختلفی از جمله آسیب‌های نرم‌افزاری و فیزیکی موجب بروز مشکل در مغناطیس هارد شده و اصطلاح بدسکتوری به وجود می‌آید.

در صورتی که سطح بدسکتورها شدید باشد یا بیش از حد مجاز باشند، هارد در کامپیوتر بالا نمی‌آید. برای رفع آن اولین نکته‌ای که باید توجه کنید، شدت سطح بدسکتور است. از این رو بر اساس نوع شدت، تجهیزات و ابزار مناسب انتخاب کرده تا روند تعمیر کامپیوتر به درستی پیش برود. عمیق نبودن بدسکتوری منجر به‌ عدم شناسایی هارد دیسک در کامپیوتر نمی‌شود، بلکه فقط هارد را کند می‌کند.

راه حل عدم شناسایی هارد دیسک
راه حل عدم شناسایی هارد دیسک

راه حل‌ عدم شناسایی هارد دیسک در کامپیوتر

 

بعد از بررسی دلایل‌ عدم شناسایی هارد دیسک در کامپیوتر باید به دنبال راه حل مناسب برای رفع این مشکل باشید. ابن راه‌حل‌ها به شرح زیر است.

  1. بررسی اتصالات فیزیکی: مطمئن شوید که کابل‌ها و هارد اکسترنال در کامپیوتر به درستی متصل شده است. در این هنگام برای رفع مشکلات سخت افزاری از USB جدید استفاده کنید.
  2. تایید مدیریت کامپیوتر: در این روش ابتدا روی منوی Start راست کلیک کرده و گزینه Device Manager انتخاب کنید. اگر کنار درایور خارجی علائم هشدار دیده شد، باید درایور را بروزرسانی یا مجدد نصب کنید.
  3. انتخاب نام مناسب برای درایو: روی منوی Start کلیک راست کرده و با انتخاب Disk Management، گزینه Management انتخاب کنید. روی درایو خارجی راست کلیک کرده و گزینه Change Drive Letter and Paths” انتخاب کنید و یک نام مناسب برای آن برگزینید.
  4. بروزرسانی درایورها برای رفع‌ عدم شناسایی هارد دیسک در کامپیوتر: برای انجام این کار ابتدا وارد وب سایت سازنده شوید و از میان برنامه‌های موجود آخرین نسخه ویندوز را روی سیستم دانلود و نصب کنید.
  5. اجرا کردن ابزارهای مدیریت دیسک: در این روش روی درایو خارجی راست کلیک کرده؛ سپس گزینه Properties انتخاب نمایید. زیر تب «ابزارها» روی «بررسی» بزنید تا خطاها اسکن شود.
  6. درایو را مجدد فرمت کنید: در صورت ناموفق بودن درایور را فرمت کرده و نسخه پشتیبان جایگزین آن کنید. با انجام این کار تمام داده‌ها حذف خواهد شد. روی درایو خارجی در مدیریت دیسک راست کلیک کرده و گزینه Format انتخاب و یک سیستم فایل مناسب انتخاب کنید.

اگر به تنهایی نتوانستید از رفع این مشکل بر بیایید پیشنهاد می‌کنیم از کارشناسان فیکسی پلاس جهت بررسی و تعمیر هارد دیسک کامپیوتر کمک بگیرید.

نتیجه‌گیری از عدم شناسایی هارد دیسک در کامپیوتر

در این مقاله‌ عدم شناسایی هارد دیسک در کامپیوتر و راه‌حل رفع آن را مورد بررسی قرار دادیم. این مشکل گاهی سخت افزاری یا نرم افزاری است که هر کاربری احتمال دارد با آن مواجه شود. اگر روش‌های برطرف کردن این مشکل برایتان کارساز نبود، سریعا با تکنسین مجموعه فیکسی پلاس تماس بگیرید. این مجموعه با بررسی دستگاه می‌تواند در کم‌ترین زمان مشکل کامپیوتر را شناسایی و در صورت نیاز تعمیر یا به تعویض آن اقدام کند. چنانچه سوالی در این باره دارید، خوشحال می‌شویم در بخش انتهایی مقاله با مجموعه ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *