۷ راه برای رفع مشکل کار نکردن کیبورد لپ تاپ

مشکل خرابی کیبورد

اگر شما هم با مشکل کار نکردن کیبورد لپ تاپ مواجه شده‌اید، نگران نباشید. در این نوشتار از فیکسی پلاس ۷ راه حل برای کار نکردن کیبورد لپ تاپ به شما آموزش خواهیم داد تا بتوانید در کوتاه‌ترین زمان ممکن مشکل خود را برطرف نمایید.

در صورتی که با روش‌های زیر مشکل شما هم‌چنان پابرجا بود، می‌توانید از متخصصین فیکسی پلاس برای تعمیر لپ تاپ کمک بگیرید. تنها کافیست تا به فروشگاه حضوری مراجعه کنید و یا درخواست خود را در سایت ثبت کنید تا در اولین فرصت، کارشناسان فیکسی پلاس در محل مورد نظر شما حاضر شوند.

راه حل مشکل کار نکردن کیبورد
راه حل مشکل کار نکردن کیبورد

بهترین راه حل برای مشکل کار نکردن کیبورد لپ تاپ

خراب شدن کیبورد لپ تاپ ممکن است به دلایل مختلفی به وجود آید؛ به همین دلیل راه حل‌های متعددی نیز برای عبور از آن وجود دارد. در ادامه با فیکسی پلاس همراه باشید.

  1. راه‌اندازی مجدد لپ تاپ

یکی از نکات رایجی که همیشه شنیده می‌شود، ریست کردن رایانه است. چرا؟ چون این کار به سادگی و به سرعت ممکن است مشکل کار نکردن کیبورد لپ تاپ را حل کند. با راه‌اندازی مجدد سیستم، همه چیز به حالت اولیه بازمی‌گردد و ممکن است مشکل شما هم رفع شود.

پیشنهاد می‌شود که لپ تاپ خود را خاموش کنید و سپس مجدداً روشن کنید. این اقدام ممکن است باز به کار کیبورد شما حیات ببخشد و مشکل را برطرف کند. حالا که این راه حل ساده را امتحان کردید، ببینیم چه اقدامات دیگری می‌توانیم برای رفع این مشکل انجام دهیم.

  1. بررسی کنید که مشکل کار نکردن کیبورد لپ تاپ سخت افزاری است یا نرم افزاری

برای حل مشکل کار نکردن صفحه کلید لپ‌تاپ، ابتدا رایانه خود را راه‌اندازی مجدد کنید و وارد BIOS یا UEFI شوید. اگر از ویندوز جدید استفاده می‌کنید، به نوار جستجوی منوی Start بروید و “settings” را تایپ کنید. در منوی تنظیمات، به قسمت Update & Security > Recovery بروید و زیر گزینه Advanced startup بر روی Restart now کلیک کنید.

سپس در منوی بعدی، Troubleshoot > Advanced options > UEFI Firmware Settings را انتخاب کنید. در صورت استفاده از ویندوز ۱۱، به جای “به‌روزرسانی و امنیت”، System > Recovery را انتخاب کنید و روی Restart now کلیک کنید.

پس از راه‌اندازی مجدد، F1 یا F2 را برای دسترسی به BIOS فشار دهید. هنگامی که در BIOS یا UEFI هستید، تنظیمات را بررسی کنید. اگر به مرحله‌ی باز کردن تنظیمات با موفقیت رسیدید، احتمالاً مشکل از سخت‌افزار نیست و باید به دیگر اقدامات بپردازید.

  1. نصب و به روزرسانی درایور کیبورد لپ تاپ

می‌خواهید مشکل کار نکردن کیبورد لپ تاپ را به‌سرعت درست کنید؟ آپدیت یا حذف نصب درایورها می‌تواند به شما کمک کند.

ابتدا، در نوار جستجوی منوی استارت “device manager” را تایپ کنید و این منو را انتخاب کنید. لیست دستگاه‌ها را بررسی کنید و روی دستگاه کیبورد کلیک راست کرده و به Properties > Driver بروید. در اینجا، روی Update Driver کلیک کنید و صبر کنید تا ویندوز درایور جدید را پیدا کرده و نصب کند. حالا صفحه‌کلید را با یک برنامه مثل Notepad تست کنید.

اگر مشکل حل نشد، در Device Manager به درایور صفحه‌کلید برسید و روی آن کلیک راست کرده و Properties را انتخاب کنید. در تب Driver، Uninstall device را بزنید. لپ تاپ را ری‌استارت کنید تا ویندوز به‌طور خودکار آخرین درایور را دانلود و نصب کند. این اقدام می‌تواند به حل مشکل صفحه‌کلید کمک کند، به‌خصوص اگر مشکل از درایور کیبورد آن باشد.

  1. تمیز کردن کیبورد لپ تاپ

برای حل مشکل کار نکردن کیبورد لپ تاپ، تمیز کردن صفحه کلید یک راه‌حل موثر است، اما باید با دقت و آرامش انجام شود. صفحه کلید لپ‌تاپ به دلیل محدودیت‌های فیزیکی، نیازمند روش‌های خاصی برای تمیزکاری باشد.

اولین گام، خاموش کردن لپ‌تاپ و وارونه کردن آن به‌طور آرام و با ضربه‌زدن خفیف روی پایه است. این کار باعث حذف گرد و غبار و زباله‌ها می‌شود. در این حالت، با انگشتان خود روی تمام کلیدها بکشید.

سپس هر کثیفی که روی میز افتاده است را پاک کنید. اگر کثیفی دسترسی سختی دارد، می‌توانید از قوطی هوای فشرده یا تمیزکننده صفحه کلید استفاده کنید. اما توجه داشته باشید که تمیز کردن نمی‌تواند عیوب عمیق را برطرف کند. این روش، به ویژه اگر کثیفی باعث مشکل در کارکرد یک یا چند کلید شده باشد، می‌تواند به حل مشکل کمک کند.

  1. بررسی تنظیمات کیبورد

اکثراً زمانی این اتفاق می‌افتد که یک برنامه جدید را نصب کرده باشید.

برای بررسی تنظیمات صفحه کلید باید مراحل زیر را طی کنید:

در نوار جستجوی منوی Start، “ease of access” را تایپ کنید و تنظیمات صفحه کلید Ease of Access را انتخاب کنید.

در اینجا، بررسی کنید که آیا کلیدهای استفاده از فیلتر فعال هستند یا خیر. اگر فعال باشد، آن را غیرفعال کنید و بررسی کنید که آیا مشکل کار نکردن کیبورد لپ تاپ برطرف شده است یا خیر.

بررسی تنظیمات کیبورد
بررسی تنظیمات کیبورد
  1. کمک گرفتن از SFC Scan

SFC، یک ابزار رایگان است که به شما کمک می‌کند مشکلات و خرابی‌های ممکن در فایل‌های سیستم ویندوز را بررسی و رفع کنید. برای اطمینان از اینکه کاهش سرعت صفحه کلید به دلیل این موضوع است، مراحل زیر را دنبال کنید:

  • به نوار جستجوی منوی Start بروید، “cmd” را تایپ کنید و Run as administrator را انتخاب کنید.
  • وقتی وارد Command Prompt شدید، عبارت ‘sfc/scannow’ را تایپ کرده و Enter را بزنید.
  • SFC به سرعت تمام فایل‌های سیستم شما را اسکن کرده و هر خرابی یا مشکلی را که در فایل‌ها پیدا کند، به تصحیح می‌رساند.
  • پس از اتمام اسکن، باید کامپیوتر را مجددا راه اندازی کنید تا تغییرات اعمال شوند.
  1. تعویض کیبورد لپ تاپ

اگر متوجه شدید که صفحه کلید لپ‌تاپ شما از نظر فیزیکی آسیب دیده یا از مادربرد جدا شده است، بهتر است برای رفع مشکل کار نکردن کیبورد لپ تاپ اقدام به تعویض آن کنید. این ممکن است به دلیل ضربه یا خسارت جدی اتفاق بیفتد که تعمیر آن بسیار دشوار است. مراحل زیر به شما کمک می‌کنند تا کار نکردن کیبورد لپ تاپ را برطرف کنید.

  1. لپ‌تاپ را خاموش کنید و از برق قطع کنید.
  2. با دقت قطعه صفحه کلید را از لپ‌تاپ جدا کنید و چک کنید که آیا اتصالات درست هستند یا خیر.
  3. در صورت آسیب جدی، بهتر است کلیدهای معیوب را تعویض کنید.
  4. در صورت نیاز، شماره سریال صفحه کلید را بررسی کرده و آن را به عنوان مدل جایگزین در فروشگاه‌های اینترنتی جستجو کنید.
  5. هنگام تعویض صفحه کلید، توجه داشته باشید که این قطعه معمولاً واحد مهر و موم شده است و امکان بررسی دقیق عملکرد داخلی آن محدود است.
  6. برای اطمینان از انجام کار بهتر و جلوگیری از خطاهای احتمالی، ممکن است به تعویض توسط تعمیرکار متخصص نیاز داشته باشید.

جمع‌بندی از رفع مشکل کار نکردن کیبورد لپ تاپ

همان‌طور که در این مطلب آموختیم، کار نکردن کیبورد لپ تاپ می‌تواند علل مختلفی داشته باشد که به کمک روش‌های بالا می‌توانید آن را برطرف کنید. اما در برخی از مواقع این آسیب چنان جدی است که نیاز به تعمیر و تعویض دارد. در این مواقع بهتر است از متخصصین این کار کمک بگیرید تا به قطعات دیگر آسیبی وارد نشود.

خدمات کامپیوتری فیکسی پلاس با کم‌ترین قیمت و بالاترین کیفیت دستگاه شما را تعمیر خواهند کرد. در صورتی که نیاز به تعویض قطعه‌ای داشته باشید این اطمینان را به شما خواهیم داد که از قطعات اورجینال و با کیفیت بالا را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *